Thursday, February 10, 2011

Input & Output Unit


Definisi Input

Input Device / Peralatan Masukkan merupakan perangkat keras yang berfungsi untuk memasukkan data dari luar system ke dalam suatu memorian prosessor untuk diolah dan menghasilkan informasi yang diperlukan.

Contoh-contoh Input :

  Keyboard

          Keyboard merupakan unit input yang paling penting dalam suatu pengolahan data dengan komputer. Keyboard dapat berfungsi memasukkan huruf, angka, karakter khusus serta sebagai media bagi user (pengguna) untuk melakukan perintah-perintah lainnya yang diperlukan, seperti menyimpan file dan membuka file.

Mouse / Tetikus

Mouse adalah salah satu unit masukan (input device). Fungsi alat ini adalah untuk perpindahan pointer atau kursor secara cepat. Mouse terdiri dari beberapa port iaitu mouse serial, mouse ps/2, usbdan wireless.

Mikrophone dan Headphone

                        Unit masukan ini berfungsi untuk merekam atau memasukkan suara yang akan disimpan dalam memori computer atau untuk mendengarkan suara. Dengan mikropon, kita dapat merekam suara ataupun dapat berbicara kepada orang yang kita inginkan pada saat chating. Penggunaan mikropon ini tentunya memerlukan perangkat keraslainnya yang berfungsi untuk menerima input suara iaitu sound card dan speaker untuk mendengarkan suara.



      
Definisi Output

Output device / Peralatan Keluaran merupakan perangkat keras yang berfungsi untuk menampilkan atau menghasilkan keluaran informasi dari proses komputer. Soft Copy output dapat dilihat pada monitor sementara; hard-copy output boleh kita dapatkan melalui penggunaan printer.

Contoh-contoh Output :

Monitor

          Monitor adalah skrin di mana kata-kata, angka, dan gambar dapat dilihat. Monitor adalah peranti output yang paling biasa dan berupaya memaparkan aksara dan/atau imej, baik diam atau bergerak, yang dijanakan oleh komputer dan diproseskan oleh kad grafik.                                                                                              

Floppy Disk / Cakera Liut

Cakera liut (floppy disk) adalah peranti menyimpan data yang terdiri dari kepingan bulat nipis mudah lentur (liut) medium storan bermagnet disarung oleh bekas plastik segi empat sama atau segi empat bujur. Cakera liut dibaca atau ditulis dengan menggunakan pemacu cakera liut.

  Pendrive / Pemacu Kilat USB

Pemacu kilat USB adalah peranti storan ingatan kilat yang disepadukan dengan antara muka USB.Pemacu kilat USB lazimnya bersaiz kecil, ringan, boleh ditulis semula dan boleh dibawa kemana sahaja.Kapasiti simpanan biasanya dalam lingkungan 64 MB sehingga 128 GB[1] dengan penambah baikan yang berterusan dalam nisbah saiz dan harga bagi setiap gigabait. Sesetengah pemacu kilat membenarkan kitar tulis-padam sehingga lebih sejuta kali serta mempunyai jaminan pengekalan data selama 10 tahun, disambung menggunakan penyambung USB


Perbezaan Input & Output

Input
Output
·       Unit Input bertugas untuk menguruskan kemasukan data ke dalam komputer.

·       Data atau arahan yang diberikan adalah dalam bentuk tulisan, bunyi, gambar, suara, isyarat dan sebagainya.

·       Unit Input akan menukar arahan dan data yang diterima ke bentuk binari.

·       Hasil daripada pemprosesan akan diletakkan dalam bentuk tesuntik (editor) dan dihantar kepada peranti output.

·       Unit output bertugas untuk mengeluarkan data yang telah di proses oleh komputer ke bentuk yang dikehendaki oleh manusia.

·       Arahan atau data yang diproses oleh komputer adalah dalam bentuk binari yang mana ia amat sukar difahami oleh manusia. 

·       Unit ini diperlukan untuk menukar arahan atau data yang diproses dalam kod binari kepada bentuk teks, gambar, bunyi dan video.




No comments:

Post a Comment